در این مقاله از اسپاد توضیح میدهیم که کفپوش ورزشی چیست و انواع کفپوش ورزشی کدامند.با ما همراه باشید…

کفپوش ورزشی چیست

دنیای ورزش بسیار متنوع است نه تنها به دلیل انواع مختلف ورزش های انجام شده، بلکه به دلیل انواع سطوح مختلف که برای هر ورزش استفاده می‌شود. همه ورزش‌ها از نظر بدنی برای ورزشکاران سخت است و مانند هر فعالیت بدنی، آسیب‌ها همیشه یک نگرانی هستند.

یکی از مؤثرترین راه‌ها برای جلوگیری از آسیب‌های ورزشی، اطمینان از این است که ورزشکاران روی کفپوش‌ها و سطوح مناسب ورزشی در داخل و خارج از خانه بازی می‌کنند. انواع کفپوش ورزشی با دقت خاصی ساخته می شوند تا ضربه گیر و همچنین سطحی مناسب برای هر ورزش فراهم شود.

در زیر راهنمای کاملی در مورد انواع کفپوش ورزشی مورد استفاده برای کاربردهای داخلی و خارجی ارائه شده است.

 

انواع کفپوش ورزشی

امروزه برای ورزش های مختلف، کفپوش های بخصوصی طراحی می شود تا محیطی استاندارد و مناسب برای ورزشکاران فراهم کند. یکی از مهم ترین جزئیاتی که باید در طراحی سالن یا باشگاه های ورزشی رعایت شود، استفاده از کفپوش های مناسب است. در واقع هر ورزشی برای ورزشکاران ممکن است همراه با آسیب یا جراحت باشد؛ به همین دلیل وجود کفپوش می تواند تا حد زیادی از بروز آسیب های جدی جلوگیری کند.

کفپوش های استاندارد با جذب شوک و فشار حاصل از ضربات، جلوی ورود فشار به بدن را گرفته و بروز آسیب را به میزان زیادی کاهش خواهد داد. در این مقاله قصد داریم انواع کفپوش های ورزشی و موارد استفاده هرکدام را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

کفپوش ورزشی چیست

 

کفپوش ورزشی قابل استفاده در سالن و فضای داخلی

برخی ورزش ها مثل فوتسال، والیبال و هندبال در سالن های ورزشی سربسته اجرا می شوند. به همین دلیل باید از کفپوش های مناسب با فضا و نوع ورزش در این سالن ها استفاده شود تا هم به عملکرد ورزشکاران کمک شود و هم از بروز آسیب یا جراحت جلوگیری کند. معمولا کفپوش هایی که در کف سالن های سربسته استفاده می شود از جنس پلاستیک یا وینیل می باشد.

انواع کفپوش ورزشی پلی یورتان

پلی یورتان یکی از مقاوم ترین موادیست که در ساخت کفپوش های ورزشی از آنها استفاده می شود. کفپوش های ساخته شده از پلی یورتان مقاومت و استحکام بالایی دارند و برای فضاهای ورزشی کاملا مناسبند. همچنین این کفپوش ها قیمت پایینی داشته و نگهداری از آنها راحت تر است که از مزایای این کفپوش ها به شمار می رود.

برای خرید کفپوش پلی اورتان اسپاد کلیک کنید.

انواع کفپوش ورزشی پلی یورتان

 

کفپوش ورزشی لاستیکی

از کفپوش لاستیکی می توان در فضای داخلی یا فضای خارجی سالن یا باشگاه های ورزشی استفاده کرد. این مدل تنوع بالایی دارد و به همین دلیل می توان از آنها به عنوان کفپوش خاص پیست دو میدانی و سالن های بدنسازی استفاده کرد.

همچنین این کفپوش ها از مقاومت و دوام فوق العاده ای برخوردارند که می تواند به خوبی ضربات، فشار و شوک های وارده را جذب کرده و احتمال آسیب را تا حد زیادی کاهش دهد. همچنین این مدل به طور شگفت انگیزی در برابر رطوبت نفوذ ناپذیر و در برابر لکه پذیری مقاوم است.

 

کفپوش ورزشی لاستیکی

 

انواع کفپوش ورزشی تاتامی

از کفپوش تاتامی می توان در باشگاه یا سالن های مخصوص ورزش های رزمی مثل کونگ فو، کاراته و تکواندو استفاده کرد. همچنین استفاده از این کفپوش ها در سالن های بدنسازی هم رایج است. جنس آنها از فوم آی وی آی بوده و نصب آن بسیار راحت است. همچنین این مدل قابل شست وشو بوده و قابلیت ضربه گیری بالایی دارد.

برای خرید کفپوش تاتامی اسپاد کلیک کنید.

انواع کفپوش ورزشی تاتامی

کفپوش ورزشی گرانول

کفپوش گرانول یا کفپوش لاستیکی به دلیل مقاومت بالایی که دارد در برابر ضربه و فشار بسیار انعطاف پذیر بوده و شوک ها را به خود جذب میکند. به همین دلیل از این کفپوش در سالن های بدنسازی استفاده می شود تا در برابر ضربات حاصل از وزنه یا دستگاه ها مقاومت کند. البته این کفپوش برای محیط هایی که در آن ورزشکار به طور مستقیم با زمین در ارتباط است، مناسب نمی باشد و تنها برای ارتباط با دستگاه ها مناسب است.

برای خرید کفپوش گرانول اسپاد کلیک کنید.

کفپوش ورزشی گرانولانواع کفپوش ورزشی تارتان

کفپوش هایی از جنس پلی یورتان هستند که با نام تارتان شناخته می شوند. تارتان به عنوان کفپوش در رشته های ورزشی مثل دو میدانی مناسب است. این کفپوش از ترکیب دانه های ریز پلاستیک، رنگ و چسب ساخته شده و از کیفیت بالایی برخوردار می باشد.

 

انواع کفپوش ورزشی تارتان

 

کفپوش ورزشی خاک و ماسه

کفپوش های رس کوبیده برای رشته های ورزشی مثل تنیس و ورزش های ساحلی کاملا مناسب هستند.

کفپوش ورزشی خاک و ماسه

انواع کفپوش ورزشی وینیل

قدمت این کفپوش ها طولانی است و نوعی کفپوش رزینی محسوب می شود که انعطاف پذیری بالایی دارد. در ساخت این کفپوش از پی وی سی استفاده شده و به صورت چندین لایه فشرده شده می باشد که قابلیت ارتجاعی و انعطاف پذیری بالایی دارد. از پُرکننده های رنگ، لایه های محافظ ، فایبرگلاس و غیره در ساخت این مدل استفاده می شود. از مزایای این کفپوش ها می توان به تنوع طرح و رنگ بالا، دوام و ماندگاری عالی، مقاومت فوق العاده و قابلیت جذب فشار و ضربات اشاره کرد.

کفپوش ورزشی وینیل

نکات مهم در انتخاب کفپوش ورزشی

برای اینکه کفپوش ورزشی بهترین کارایی را برای محیط کار یا سالن ورزشی شما داشته باشد؛ لازم است قبل از خرید به یک سری نکات توجه کنید.

  • کفپوش چند منظوره

گاهی سالن های ورزشی برای همایشات یا موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد، در این صورت هنگام خرید کفپوش باید مدلی را انتخاب کنید که بتواند در شرایط مختلف دوام آورده و مناسب باشد. از کفپوش های چند منظوره می توانید در سالن های والیبال، هندبال، تنیس، فوتسال، بدنسازی و.. استفاده کنید.

  • انعطاف پذیری بالا

کفپوش با وسایل ورزشی و ورزشکار ارتباط داشته و باید قابلیت ارتجاعی و انعطاف پذیری بالایی داشته باشد تا در اثر برخورد دمبل یا وسایل بدنسازی پاره یا ساییده نشود. همچنین در کاربردهای سنگین، با دوام بوده و از مقاومت بالایی برخوردار باشد. مثلا کفپوش های پی وی سی نسبت به انواع دیگر از انعطاف پذیری بیشتری برخوردارند.

کفپوش پی وی سی حتی تا سالها بعد از نصب، فرم اولیه خود را حفظ کرده و در فضای ورزشی کاربرد دارد. همچنین کفپوش پی وی سی ماده شیمیایی مضر فتالات را ندارد که یکی از مزایای آن به شمار می رود. وجود این ماده در دراز مدت می تواند روی سلامت ورزشکاران تاثیر منفی بگذارد.

  • کفپوش ایمن

یکی از مهم ترین دلایلی که ما از کفپوش استفاده می کنیم این است که احتمال آسیب در ورزشکاران پایین بیاید. اگر میزان لغزندگی در کفپوش ورزشی بیش از حالت مجاز باشد یا اینکه خاصیت جذب شوک و ضربه کمتری داشته باشد می تواند احتمال بروز آسیب و فشار را تا حد زیادی افزایش دهد. مثلا کفپوش پی وی سی نسبت به لغزندگی مقاومت بالایی از خود نشان می دهد و می تواند به خوبی فشار و ضربات حاصل را به خود جذب کند. در صورتی که کفپوش ها را به طور صحیح و مناسبی نصب کنید می تواند درصد آسیب را تا حد زیادی کم کند.

  • جذب شوک

همانطور که گفتیم؛ یکی از مهم ترین مواردی که لازم است هنگام خرید کفپوش به آن دقت کنید، قابلیت جذب شوک آن است. کفپوش استاندارد باید بتواند ضربات، شوک و فشارهای فیزیکی حاصل از تمرینات را به خود جذب کرده و مانع از ورود آنها به بدن ورزشکار شود.

  • تعمیر و نگهداری راحت

نگهداری درست از کفپوش ها بسیار مهم است و اگر موارد لازم را رعایت نکنید ممکن است خیلی زود لازم باشد که آنها را تعویض کنید. مواد شیمیایی، رطوبت و تعریق بدن ورزشکاران همگی روی کفپوش تاثیر می گذارند. به همین دلیل لازم است که کفپوش ضد رطوبت باشد و رطوبت را به خودش جذب نکند.

از طرفی کفپوش وینیل با توجه به بافت غیرخطی که دارد، خاک را به خود جذب نمی کند، به همین دلیل نیاز به تمیزکاری چندانی ندارد. کفپوش وینیل به راحتی قابل شست وشو بوده و خیلی راحت هم خشک می شود. مثلا حتما حین مسابقات والیبال دیده اید که بین ستها یک گروه وارد زمین شده و خیلی سریع با تی های مخصوص زمین بازی را تمیز کرده و خیلی زود زمین خشک می شود. پس قبل از خرید حتما به این نکته دقت کنید.

  • قیمت مقرون به صرفه

باید کفپوشی را انتخاب کنید که هزینه نگهداری چندان بالایی نداشته باشد. اگر کفپوش مناسب خریداری کنید و به شکل مناسب آنها را نگهداری کنید، حتی تا ده سال هم می تواند کارایی مفید داشته باشد. اگر به دنبال کفپوش های ارزان قیمت هستید باید بدانید که ممکن است تنها یکی دو سال بعد مجبور شوید مجددا آنها را تعویض کنید! پس اول کیفیت و سپس قیمت را در نظر بگیرید.

نکات مهم در انتخاب کفپوش ورزشی

  • طول عمر و ماندگاری کفپوش ورزشی

کفپوش ورزشی استاندارد باید حداقل 5 سال دوام داشته باشد و بهترین حالت برای کارایی مفید آنها 10 سال است. البته این طول عمر بستگی به نحوه نگهداری و مراقبت از آنها هم دارد. از طرفی باید برای هر رشته ورزشی و هر فعالیتی، از یک کفپوش مخصوص استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید و نیاز به تعویض آنها در کوتاه مدت نداشته باشید.

مثلا کفپوش تاتامی برای محیط باشگاه بدنسازی مناسب نیست و اگر از آنها در باشگاه بدنسازی استفاده کنید باید یک سال بعد به فکر تعویض آنها باشید. چون کفپوش تاتامی نمی تواند وزن بالای وسایل بدنسازی را تحمل کند. پس باید یک بار دیگر وسایل سنگین بدنسازی را جا به جا کرده و از یک کفپوش جدید استفاده کنید. به این ترتیب باید هزینه مضاعفی را هم متقبل شوید!

کلام آخر: در این مقاله به طور مفصل در مورد کفپوش های ورزشی و انواع آنها صحبت کردیم. همانطور که گفتیم بهتر است ابتدا کیفیت و کارایی و در وهله دوم قیمت را در نظر بگیرید. همچنین قبل از اقدام به خرید، حتما به شرایط دمایی، اندازه و نوع وسایل موجود در محیط سالن یا باشگاه ورزشی خود توجه داشته باشید. سپاس از اینکه همراهمان بودید. با مقالات بعدی ما همراه باشید. منتظر نظرات و سوالات شما هستیم. با آرزوی سلامتی و تندرستی…

5/5 - (1 امتیاز)

گروه تولید محتوای اسپادمشاهده نوشته ها

گروه تولید محتوای اسپاد از کارشناسان مجرب حوزه تولید محتوا در مورد کفپوش ها و لوازم ورزشی تشکیل شده است.اگر سوالی برایتان پیش آمد، میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و ضمن مشاوره از خدمات و محصولات اسپاد استفاده نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *