اگر به زیباسازی محیط کار یا محل زندگی خود اهمیت می دهید؛ حتما انواع چمن مصنوعی یکی از بهترین گزینه های پیش روی شماست! این چمن با رنگ سبز دلنشینی که دارد، جلوه بی نظیری به فضای مورد نظر شما می بخشد. از طرفی با توجه به خشکسالی و کم آبی، نمی توان به فکر چمن طبیعی بود. در حالی که چمن مصنوعی هم لطافت و هم زیبایی را به همراه دارد. از این چمن می توانید در حیاط منزل، پاسیو، اطراف استخر، محوطه بیرونی ویلا، رستوران ها، هتل ها و محیط‌ هایی که مخصوص بازی برای کودکان هستند استفاده کنید. در ادامه به معرفی انواع چمن مصنوعی و کاربرد هرکدام خواهیم پرداخت. با اسپاد همراه باشید.

مناسب ترین چمن مصنوعی چه ویژگی هایی دارد؟

قبل از معرفی انواع چمن؛ باید بدانیم که یک چمن ایده آل باید چه ویژگی هایی داشته باشد:

  • احساس نرمی و لطافت
  • دوام و ماندگاری بالای چمن مصنوعی
  • قیمت مناسب و نگهداری آسان

برای خرید کفپوش چمن مصنوعی با کیفیت روی لینک کلیک کنید.

 

انواع چمن مصنوعی بر اساس جنس

چمن مصنوعی از سه نوع نخ نایلون، پلی پروپیلن و پلی اتیلن ساخته می شود که همین به عنوان وجه تمایز آنها به شمار می رود. در صورتی که قصد خرید چمن مصنوعی را دارید، باید این تفاوت ها را بشناسید.

انواع چمن مصنوعی

چمن مصنوعی با نخ پلی پروپیلن

این چمن ظاهری بسیار طبیعی دارد و دارای بافت ظریف تری است. نخ پلی پروپیلن به این چمن نرمی، لطافت و انعطاف پذیری بالایی داده و همین موجب شده تا این چمن یکی از پرکاربردترین چمن های موجود در بازار باشد. این چمن برای محوطه سازی بسیار مناسب بوده و قابل طراحی و دیزاین با گیاهان طبیعی هم هست. پس بدون آسیب رساندن به گیاهان قدیمی محوطه و حتی لابلای سنگ و سیمان هم می توانید از این چمن استفاده کنید. در صورتی که قصد دارید یک چمن نرم و لطیف خریداری کنید، بهتر است از این چمن استفاده کنید. اما اگر ماندگاری بالا برایتان اهمیت دارد، چمن پلی پروپیلن چندان مناسب شما نخواهد بود. هر چند قیمت ارزان آن وسوسه کننده است، با این حال برای جاهایی که تحت رفت و آمد زیاد قرار دارد، مناسب نیست.

چمن مصنوعی با الیاف پلی اتیلن

این چمن به قدری طبیعی به نظر می رسد که حتی از فاصله نزدیک هم متوجه مصنوعی بودن آن نخواهید شد. این چمن کیفیت بسیار بالا، نرمی و لطافت، رنگ جذاب و ظاهری طبیعی دارد که برای محوطه سازی منزل شخصی یا ویلای شما کاملا مناسب است. پس اگر از نگهداری چمن طبیعی عاجز هستید، حتما از این نوع چمن استفاده کنید. ماندگاری چمن مصنوعی با الیاف پلی اتیلن، نسبت به مدل قبلی بیشتر بوده و می توانید از آن مکان های پر تردد هم استفاده کنید. از طرفی شما می توانید بدون نگرانی از تغییر رنگ یا افت کیفیت، این چمن را بشویید و تمیز کنید.

چمن مصنوعی با نخ نایلون

سخت ترین و مقاوم ترین نوع چمن بوده و از آن در مکان های پر رفت و آمد، زمین فوتبال و.. استفاده می شود. این چمن در اثر ضربه یا فشارهای وارده شکسته یا خورد نمی شود. ظاهر این چمن طبیعی به نظر می رسد، با این حال لطافت و نرمی موارد قبلی را ندارد؛ با این حال نسبت به آنها بیشترین سختی و مقاومت را داراست. به دلیل مقاومت بالا، نسبت به دو مدل گفته شده قبلی، از قیمت بالاتری هم برخوردار است. این نوع چمن برای محل های پر رفت و آمد، زمین گلف، زمین فوتبال، راهرو و.. کاربرد دارد. پس اگر به دنبال چمنی نرم و لطیف و با قیمت مناسب هستید، پیشنهاد میکنیم از موارد قبلی استفاده کنید.
انواع چمن مصنوعی بر اساس ارتفاع چمن
ارتفاع چمن یکی دیگر از مواردیست که باید هنگام خرید به آن توجه داشته باشید. ارتفاع های مختلف برای مکان های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

انواع چمن مصنوعی بر اساس جنس

چمن با الیاف بلند

از این نوع چمن برای فضاهای باز مثل زمین فوتبال، زمین بازی، فضای باغ و تالار، استخر شنا و.. استفاده می شود. همچنین اگر ظاهر طبیعی آن برایتان اهمیت دارد، این نوع چمن بهترین گزینه خواهد بود؛ چون با خم شدن ساقه، حس طبیعی بودن را القا میکند. از طرفی دوام و ماندگاری فوق العاده ای دارد.

چمن با الیاف متوسط

ارتفاع این نوع چمن حدود 35 میلی متر بوده و برای فضاهای بازی کودکان، محل نگهداری حیوانات خانگی، استخر، باغ یا محوطه حیاط، روف گاردن و.. مناسب است. این نوع چمن نسبت به مورد قبلی، ظاهر طبیعی کمتری دارد، با این حال رنگ جذاب و کیفیت خوبی که دارد، آن را برای محیط های مختلف مناسب کرده است.

چمن با الیاف کوتاه

بهترین نوع برای مکان های پر تردد است. همچنین از این مدل می توان در بالکن، تراس، داخل خانه، مراکز خرید، باغ و تالار، محل های بازی کودکان و حیوانات خانگی و.. استفاده کرد. این چمن در رنگ های شاد و متنوعی طراحی و به بازار عرضه می شود. ارتفاع آن 15 تا 25 میلی متر بوده و با فشردگی بالایی که دارد، نسبت به ضربه یا فشارهای وارده بسیار مقاوم عمل میکند.

انواع چمن مصنوعی بر اساس هدف استفاده

هنگام خرید باید بدانید که چه انتظاری از چمن مورد نظر دارید. هدف شما تزئینی است یا ورزشی؟

انواع چمن مصنوعی بر اساس هدف استفاده

چمن مصنوعی تزئینی

محدوده ارتفاع این چمن ها از 10 میلی متر تا 50 میلی متر متغیر بوده و از آنها با هدف تزئین و زیباسازی محوطه استفاده می شود. بنابراین؛ جذابیت ظاهری و لطافت این نوع چمن نسبت به ماندگاری و ضخامت آن اولویت دارد. از چمن های تزئینی در فضاسازی روف گاردن، بالکن و تراس، کافه و رستوران، باغ و تالار، چمن مصنوعی بین سنگ، فضای بازی مدرسه و مهدکودک استفاده می شود. البته در صورتی که در فضای مورد نظر باید با پای برهنه روی آن راه بروید، بهتر است از ارتفاع 15 تا 25 میلی متری استفاده کنید. این چمن با توجه به کیفیت، نوع نخ و میزان فشرده سازی؛ قیمت های متفاوتی دارد.

چمن مصنوعی ورزشی

این نوع چمن در زمین فوتبال، فوتسال، گلف و.. کاربرد دارد. در این نوع چمن برخلاف مورد قبلی، جذابیت ظاهری و لطافت از اهمیت کمتری برخوردار بوده و اولویت با ماندگاری و ضخامت و فشرده بودن الیاف آن است. چون این چمن همواره با کفش ورزشی در تماس مستقیم بوده و تردد روی آن بالاست. پس در صورتی که ماندگاری چمن برایتان در اولویت است، پیشنهاد می کنیم که از این نوع چمن استفاده کنید.

انواع چمن مصنوعی بر اساس محل نصب

نوع چمن باید با محل نصب سازگاری داشته باشد؛ در غیر این صورت خیلی زود فرسوده شده و قابلیت خود را از دست خواهد داد.

چمن مصنوعی زمین فوتبال

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که این نوع چمن باید داشته باشد، تراکم و فشردگی بالاست. چون به طور مداوم تحت ضربه قرار دارد و باید استانداردهای لازم برای ارتفاع نخ در آن رعایت شود. چمن مصنوعی فوتبال معمولا از جنس نخ نایلون تولید شده و ماندگاری فوق العاده ای دارد.

انواع چمن مصنوعی بر اساس محل نصب

چمن مصنوعی برای زمین بازی کودکان

این چمن عاری از هرگونه رنگ شیمیایی، مواد حساسیت زا، رنگ های غیرمجاز و.. می باشد، چون در تماس مستقیم با پوست حساس کودکان است. از این چمن در محوطه سازی مهدکودک، مدرسه و محیط های بازی کودکان استفاده شده و لطافت بالایی دارد تا بدن کودکان را زخمی نکرده و به آنها آسیب نزند.
چمن مصنوعی محوطه کافه، رستوران، روف گاردن و…
ظاهر این چمن ها در اولویت بوده و باید طبیعی و خوش رنگ به نظر برسد. این چمن ها علاوه بر ظاهر جذاب، بدون نیاز به آبیاری، با یک نگهداری ساده سالها شکل و فرم خود را حفظ کرده و حتی به یک فضای کوچک، جلوه زیبایی می بخشد. پس اگر به فکر زیباسازی محیط زندگی یا کار خود هستید، سریع ترین و آسان ترین روش، استفاده از چمن مصنوعی است.
مناسب ترین مکان ها برای نصب چمن مصنوعی کدامند؟
تا اینجا به طور مفصل انواع چمن، ارتفاع آنها و تفاوت هایشان را بررسی کردیم. در بخش آخر به معرفی برخی از بهترین مکان ها برای نصب چمن مصنوعی خواهیم پرداخت.

• فضاهای آزاد؛ مثل زمین ورزشی و…
• زمین بازی کودکان و حیوانات خانگی در مهدکودک، مدارس، پارک ها، خانه بازی و…
• فضای سبز شهری، جداول، پیاده رو و…
• روف گاردن
• کافه، باغ و تالار، رستوران و…
• تراس، بالکن، حیاط منزل یا محل کار، محوطه ویلا و…
• مجتمع تجاری، نمایشگاهی، مسکونی و…

مزایای استفاده از چمن مصنوعی

مزایای استفاده از چمن مصنوعی

  • نگهداری آسان و راحت بدون نیاز به آبیاری
  •  شست و شوی آسان
  •  ظاهر طبیعی و جذاب، خوش رنگ و لطافت بالا
  • ماندگاری و طول عمر زیاد برای استفاده در مکان های پر تردد
  • هزینه نگهداری کم
  •  عدم نیاز به استفاده از کود شیمیای، آفت کش و…
  • سازگار با محیط زیست
  • عدم رشد و تکثیر حشرات و موجوادت ریز
  • قابل استفاده در اکثر مکان های مورد نظر شما
  •  نصب سریع و راحت
  • عدم ایجاد حساسیت، آلرژی و..
  • فضاسازی محیط

کلام آخر: در این مقاله به طور مفصل به معرفی انواع چمن مصنوعی بر اساس جنس، ارتفاع، محل نصب و.. پرداختیم. همچنین سعی کردیم با مقایسه تفاوت های آنها، به شما در انتخابتان کمک کنیم. امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد. سپاس از اینکه همراهمان بودید…

5/5 - (1 امتیاز)

گروه تولید محتوای اسپادمشاهده نوشته ها

گروه تولید محتوای اسپاد از کارشناسان مجرب حوزه تولید محتوا در مورد کفپوش ها و لوازم ورزشی تشکیل شده است.اگر سوالی برایتان پیش آمد، میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و ضمن مشاوره از خدمات و محصولات اسپاد استفاده نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *