در این مقاله از اسپاد توضیح میدهیم که کفپوش پلی اورتان چیست، چه کاربردی دارد، محدودیت های این کفپوش ها چیست و چه معایبی دارند.با ادامه مقاله همراه باشید.افراد همیشه با یک چالش جدی برای انتخاب پوشش مناسب برای کف ساختمان روبرو هستند. از آن جا که نصب کفپوش ها هم هزینه ی زیادی دارد بهتر است که افراد بهترین و کاربردی ترین متريال را خریداری کنند. کفپوش پلی اورتان یکی از جدید ترین پوشش های کف ساختمان بوده که کاربردهای بسیاری در فضاهای خارجی و داخلی دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی این دسته از کفپوش ها بپردازیم.

کفپوش پلی اورتان چیست

کفپوش پلی اورتان را می توان یکی از پوشش های مقاوم انعطاف پذیر در مقابل ساییدگی های مختلف دانست که به خاطر درخشش بالای خود شهرت دارد. کفپوش پلی اورتان را می توان یکی از ترکیبات پر مصرف در پروژه های معماری دانست.

کفپوش پلی اورتان چیست به خاطر انعطاف پذیر بودن این کفپوش ها هر روزه ترافیک های عبور و مرور بسیاری را تحمل می کنند. از طرف دیگری هم به خاطر خاصیت ضد ساییدگی می تواند براقیت ذاتی خود را در برابر برخورد ذرات تیز شیشه یا ماسه حفظ کند. اگر بخواهیم از نظر ساختاری به بررسی کفپوش پلی اورتان بپردازیم، باید گفت که ماهیتی پلیمری دارد و به خاطر پیوند مولکولی بسیاری قوی ای که داراست پوششی غیر قابل نفوذ را ایجاد می کند. کفپوش های پلی اورتان در برابر گرما و حرارت عایق می باشند و از این طریق می توان در مصرف انرژی صرفه جویی کرد.

 

کاربردهای مختلف کفپوش پلی اورتان

رزین های کفپوش پلی اورتان می توانند تا حدود بسیار زیادی نسبت به رطوبت حساسیت دارند. در این وضعیت اگر در معرض هر گونه رطوبت قرار بگیرند امکان به وجود آمدن نتایج فاجعه باری وجود دارد. پس در صورتی که این احتمال وجود دارد که درصد رطوبت محیط بالا باشد، بهتر است از این کفپوش ها استفاده نکنید اما این نکته را در نظر بگیرید که اگر کفپوش پلی اورتان آسیب ببیند می تواند به راحتی اصلاح و ترمیم شود.

در صورتی که شما به یک محلول رنگی با کاربری آسان و سریع نیاز دارید، کفپوش پلی اورتان را می توان مناسب ترین گزینه دانست زیرا این امکان را به پیمانکاران می دهد تا کفپوش های پلی اورتان را در مدت زمان کوتاهی تکمیل کنند. کفپوش های پلی اورتان این امکان را به پیمان کاران می دهد که پروژه را در 3 روز تکمیل کرده و تحویل دهند. در کل می توان گفت کار کردن با کفپوش پلی اورتان به دقت زیادی نیاز داشته و فقط افراد متخصص می توانند پوشش دهی با این نوع محلول را انجام دهند.

به منظور انتخاب بهترین کفپوش متناسب با کارتان باید از افراد متخصص مشورت بگیرید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

کاربردهای مختلف کفپوش پلی اورتان

محدودیت های کفپوش پلی اورتان

همه ی مواد رنگی صنعتی با این که طیف گسترده ای مزیت ها را شامل هستند ولی برخی محدودیت های جزئی هم دارند که باید به آن ها توجه کرد. کفپوش پلی اورتان این قابلیت را دارد تا لایه های بسیار ضخیمی را روی سطح بستر یا کف به وجود بیاورند، پس باید از لایه های نازک شروع کنیم تا سطح کار دارای ناهمواری نشود.

از طرف دیگر در صورتی که لایه ی نازکی از کفپوش پلی اورتان را روی سطح اعمال کنیم، احتمال ایجاد نقایص نسبتا درشتی که روی سطح وجود دارند، پوشش داده نشوند. در این شرایط بهترین کاری که می توان انجام داد اعمال یک لایه ی آستر یا پرایمر اپوکسی را روی سطح می باشد تا کف آمادگی پذیرش رنگ جدید را پیدا کرده و بدین وسیله چسبندگی عالی بین سطح رویه ی کار و محلول کفپوش پلی اورتان ایجاد می شود.

 

بهترین دما برای استفاده از کفپوش پلی اورتان

یکی از گزینه هایی که باید برای استفاده از کفپوش پلی اورتان در نظر داشته باشید، دمای محیط و بستر کار می باشد. شما نمی توانید در دماهای خیلی بالا یا خیلی پایین رنگ آمیزی کف را انجام دهید. شما به منظور انجام این عملیات به یک دمای استاندارد نیاز دارید تا بتوانید بهترین نتیجه را پوشش دهی کف بگیرید. دمای استاندارد برای استفاده از کفپوش پلی اورتان 70 درجه فارنهایت یا همان 21 درجه ی سانتی گراد است.
در این دما خشک شدن نه طولانی تر و نه کوتاه تر از حالت نرمال شده و کفپوش پلی اورتان در بازه ی زمانی ایده آل خشک خواهد شد. در صورتی که دمای محیط به 55 درجه فارنهایت برسد باعث می شود تا بعضی از پایه آب پلی اورتان با سطح چسبندگی کافی را برقرار نکنند. اما ترکیبات رمگ روغنی حساسیت چندانی به دمای پایین یا بالا نشان نمی دهند اما برای آن ها هم ممکن است سرعت فرآیند اکسیداسیون رنگ را کاهش دهد.
بهرحال شما می توانید تا حداقل 60 درجه فارنهایت عملیات را انجام داده یا این شرایط باز هم نتیجه ی مطلوب همان 70 درجه ی فارنهایت می باشد؛ پس سعی کنید کار خود را در این دما انجام دهید.

کفپوش پلی اورتان

مزایای کفپوش پلی اورتان چیست

کفپوش پلی اورتان از پوشش های پلیمری ترموست بوده که به منظور پوشش سطوح با عملکردی بالا استفاده می شود. این کفپوش ها گاها به سادگی اورتان خطاب می شوند. هرچند باید دقت کرد چرا که برخی افراد به اشتباه تلفظی دارند. لازم است بدانید میان پلی یورتان و اورتان تفات های زیادی وجود دارد. شما کفپوش پلی اورتان با ضخامت تقریبی 2 الی 3 میلی متر را می توانید برای کف پارکینگ ها استفاده کنید.

این کفپوش انعطاف بسیار بالایی داشته و در مقایسه با سایر کفپوش ها بسیار عالی عمل می کند. انعطاف پذیری برای کفپوش پلی اورتان همچنین باعث جذب بیشتر انرژی می شود.

این کفپوش ها از سایش و مقاومت بیشتری برخوردار بوده و در مقابل سایر کفپوش ها این میزان تقریبا 3 برابر بیشتر می باشد. علاوه بر این کفپوش های پلی اورتان دربرابر مواد شیمیایی مقاومت می کنند.

این کفپوش می تواند پایداری بیشتری در برابر اشعه ماورا بنقش داشته باشد. سطح کفپوش پلی اورتان چندان سخت نیست اما مقاومت بالایی در برابر خط و خش دارد. این کفپوش می توانند مانند کانال های پیش عایق نوسانات دمایی بسیار بالایی را تحمل کرده و همچنین مقاومت بسیار بالایی دربرابر رطوبت دارد. کفپوش های پلی اورتان طیف گسترده از رنگ های مات و براق را شامل می شوند.

برای خرید کفپوش پلی اورتان اسپاد کلیک کنید.

مزایای کفپوش پلی اورتان چیست

معایب کفپوش پلی اورتان چیست

همانطور که دیدید، کفپوش پلی اورتان مزایای بسیار زیادی را داراست اما به نسبت برخی کفپوش های دیگر چسبندگی چندان مطلوبی نسبت به سطح سیمان ندارد. ضخامت های کم کفپوش های پلی اورتان روی سطح سیمانی استحکام و عملکرد مناسب را ندارد.

مقاومت نوری و عدم تخریب کفپوش پلی اورتان

مفهوم مقاومت نوری کفپوش پلی اورتان به این موضوع برمیگردد که این کفپوش در زیر تابعش اشعه خورشید تخریب نمی شود. برخی از کفپوش ها در برابر اشعه خورشید واکنش نشان داده و با فرایند گچی شدن تخریب می شوند اما کفپوش پلی اوروتان ساختاری حلقوی و آروماتیک داشته و ازین قضیه مستثنی است. با این حال این کفپوش ها در برابر اشعه ی خورشید تغییر رنگ داده و زردشدگی دارند که در رنگ های روشن این کفپوش باید به این موضوع دقت کرد.

معایب کفپوش پلی اورتان چیست

مقاومت سایشی کفپوش پلی اورتان

همانطور که در قسمت های قبل هم اشاره کردیم این کفپوش ها از مقاومت سایشی بالایی برخوردار بوده که این موضوع تا حدود بسیار زیادی به سختی کفپوش بستگی دارد. این موضوع به این معنا است که در صورتی که با تغییر در ساختار این کفپوش به کفپوش نرمی دست پیدا کنیم که در موارد ورزشی استفاده می شود، در این صورت مقاومت سایشی چندان بالایی نداشته ولی بنا به نوع کاربرد ورزشی مقاومت های بالایی سایشی چندان هم مورد نیاز نیست.

انعطاف پذیری بالا و عدم شکنندگی کفپوش پلی اورتان

در بخش های قبل هم اشاره کردیم که این کفپوش مانند برخی از کفپوش ها شکننده نبوده و با تغییر در پلی ال آن می توان سختی نهایی محصول را تغییر داد. این موضوع بسیار با اهمیت است که در کفپوش پلی اورتان صنعتی باید سختی در مقیاس Shor D پایین نباشد زیرا در این شرایط مقاومت سایشی کم شده و برای استفاده در یک پارکینگ یا سالن صنعتی چندان مناسب نیست.

نکات ضروری به منظور استفاده از کفپوش های پلی اورتان

• همه ی تجهیزاتی که به منظور اعمال کفپوش پلی اورتان از آن ها استفاده می کنید را آماده کرده و در صورتی که قصد دارید تا قطعات را مجددا استفاده کنید آن ها را حتما با تینرهای صنعتی کاملا تمیز کنید.
• هر دو جزء کفپوش را با میکسر برقی مخلوط کرده و بعد از آن تا چند دقیقه این عمل را ادامه دهید تا ماده ی به دست آمده کاملا همگن شود.
• هرگاه پوشش دهی خود را شروع کردید هم بهتر است که هر 10 دقیقه یک بار محلول را دوباره مخلوط کنید.
• دقت کنید که عمر کفپوش پلی اورتان ترکیب شده محدود می باشد. از این رو سعی کنید که فقط به اندازه ی نیاز خود و متناسب با مساحت رنگ ها را مخلوط کنید و از اختلاط همه ی کفپوش به صورت یک جا اجتناب کنید.
• دقت کنید که شما به منظور استفاده از این کفپوش ها باید کاملا از تکنیک های پوشش دهی و نحوه ی قرار دادن رنگ روی سطح آگاه باشید.
امیدواریم که این مقاله برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. ما سعی کردیم تا در این مقاله اطلاعات کافی درباره ی کفپوش پلی اورتان در اختیار شما قرار دهیم. لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)

گروه تولید محتوای اسپادمشاهده نوشته ها

گروه تولید محتوای اسپاد از کارشناسان مجرب حوزه تولید محتوا در مورد کفپوش ها و لوازم ورزشی تشکیل شده است.اگر سوالی برایتان پیش آمد، میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و ضمن مشاوره از خدمات و محصولات اسپاد استفاده نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *