امروزه دیگر در اکثر خانه ها به جای استفاده از موکت ها و فرش از پارکت های مختلف و متفاوتی که موجود هستند استفاده می شود و اطلاع از شرایط نگهداری کفپوش بسیار مهم می باشد. در واقع یکی از بخش های عمده تغییر دکوراسیون اساسی در هر محیطی این است که کف آن محیط تغییر پیدا کرده و از کفپوش های مختلف استفاده کنند. کفپوش های متنوعی وجود دارد که هرکدام با طرحی سازگاری دارد. اما در کنار این ها اصول نگهداری از کفپوش ها جز یکی از مهمترین مواردی است که باید رعایت کرد تا عمر آنها افزایش یابد.

شرایط نگهداری کفپوش

کفپوش ها شامل پارکت ها , سنگ , سرامیک , لمینت ها پی وی سی (PVC) هستند که هرکدام با توجه به کیفیت آن اصول نگهداری متفاوت و خاصی دارند. شرایط نگهداری کفپوش ها در ساختمان در کلیه موارد متفاوت است . اصول مهم و مشترک بین همه ی کفپوش ها نظافت و تمیز کردن آنها است.

بسیاری از افراد به دلیل قیمت مناسب و کیفیت بالا و طول عمر بالای آنها  از کفپوش های پی وی سی استفاده می کنند. البته قبل از نصب باید به این نکته نیز دقت کنید که اقدامات لازم برای نگهداری و سالم ماندن کفپوش ها را انجام دهید مثلا دو الی سه روز قبل از نصب دمای کف اصلی محیط را با کفپوش همسان کنید. سپس اقدامات و شرایط نگهداری کفپوش را بعد از نصب را نیز رعایت کنید. برای داشتن جلای اولیه کف منزل یا اداره یا محیطی که کفپوش را نصب کرده اید باید در نگهداری و نظافت کفپوش کوشا باشید.

استاندارد بودن سطح زیرین یا کف اصلی بسیار مهم است. از سایش بیش از حد لوازم و وسایل روی کف جلوگیری کنید . از رفت و آمد زیاد تا زمان خشک شدن کامل چسب بلافاصله بعد از نصب جلوگیری کنید و تنها پس از کامل خشک شدن چسب لوازم را قرار دهید. از کشیدن لوازم روی سطوح خودداری کنید و برای جابجایی از تخته های کمکی استفاده کنید و زیر پایه لوازم های سنگیم یک لایه ی اضافه قرار دهید. از آنجایی که پی وی سی مقاومت بالایی در برابر آب و رطوبت دارد پس می توان برای تمیز کردن آن از محلول های شوینده استفاده نمود و نسبت به سایر کفپوش ها راحت و آسان تر است. از کثیف شدن توسط گرد و غبار جلوگیری کنید مثلا با کفش هایی که بیرون می روید روی آن راه نروید تا باعث کاهش طول عمر کف نشود.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کفپوش باشگاه بدنسازی

حال در این بخش به تفاوت اصول نگهداری لمینت ها و پارکت ها می پردازیم.

شرایط نگهداری کفپوششرایط نگهداری کفپوش های لمینتی : بهترین گزینه برای نگهداری انداختن فرش در مناطق پر تردد و پر رفت و آمد خانه می باشد. پارکت ها در مقابل وسایل تیز و آب مقاومت کمتری دارند زیرا  آب باعث خورندگی پارکت ها می شود پس در نتیجه باید دقت بیشتری در نگهداری پارکت ها نسبت به لمینت ها که مقاومت بیشتری نسبت به پارکت ها دارند نمود.

پارکت ها و لمینت ها در برابر تیزی بسیار حساس هستند پس یکی دیگر از اصول نگهداری از پارکت و لمینت این است که خانم ها با کفش پاشنه دار و تیز روی آنها راه نروند چون این پاشنه ها روی پارکت و لمینت ها خط می اندازند در نتیجه رعایت کردن این مورد نیز الزامی است و برای نگهداری درست آنها باید مراقب بود.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کفپوش چمن مصنوعی

یکی دیگر از شرایط نگهداری کفپوش از لمینت و پارکت  می توان به استفاده از محافظ های پایه مبل و صندلی , استفاده از زیر گلدانی ها برای گلدان ها , استفاده از تی ها برای نظافت آنها و عدم استفاده از واکس برای نظافت لمینت ها , استفاده از واکس پارکت ها و یا ساب زدن پارکت ها هر چند سال یکبار نیز اشاره نمود .

برای نگهداری و تعمیر پارکت ها و لمینت ها یکی از شاخص ترین مواردی که برای تعمیر آنها می توان اشاره نمود این است که هنگام خرید این وسایل مخصوص را خریداری نمود . با اینکه شاید  قیمت این بسته ها هنگام خرید گران و قیمت به نظر برسد و باعث تردید در خرید آنها شود اما بهتر است بدانید که این وسایل بهترین گزینه برای تعمیر در مواقعی می باشد که آسیب کوچکی به کفپوش ها وارد می شود.

یکی دیگر از شرایط نگهداری کفپوش این است که برای تعمیر بخش خراشیده شده در لمینت و پارکت ها باید ابتدا روی بخش خراشیده شده را سمباده کشید , سپس به کمک وسایل داخل بسته که دستگاه تولید برق رنگ پارکت است را زده و دوباره سمباده بزنید و در مرحله ی آخر برای اینکه سطح براقی به شما بدهد باید لاک زد . هرچند  همه ی این کارها ساده به نظر می رسد اما باید برای تمیزی کار از دقت بالایی برخوردار بود. این کارها به خاطر اینکه قطعات لمینت از هم جدا می شوند و می توان بخش آسیب دیده را در آن جدا نمود آسان تر از  پارکت ها است .

اینک از شرایط نگهداری کفپوش های ساختمانی از جنس سنگ و سرامیک صحبت می کنیم. برای نگهداری از کفپوش سنگ و سرامیک  مانند پارکت و لمینت باید مواردی را رعایت کرد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کفپوش اپوکسی

نباید اجسام تیز و سنگین را روی سنگ و سرامیک هر چند کم جابجا کرد زیرا باعث خراشیدگی روی سطوح سنگ و سرامیک می شود. همچنین باید مراقب پایه های وسایل سنگین نیز بود. باید از میزان سنگ استفاده شده در کفپوش ساختمان به دلیل متفاوت بودن آلودگی آنها در اثر نظافت کم  دقت کرد . توصیه می شود مقداری از سنگ استفاده شده را داشته باشید تا هنگام آسیب دیدگی از آن استفاده نموده و بخش آسیب دیده را با سنگ نو تعویض نمایید.

شرایط نگهداری کفپوش ساختمان سنگ و سرامیک مانند لمینت و پارکت در مکان های مختلف متفاوت است. برای مثال در سرویس ها باید بطور منظم نظافت را رعایت کرد و تی کوچکی برای هدایت کف ها و آب به سمت آبراه وجود داشته باشد تا از لیزی کف و سر خوردن جلوگیری شود. مثلا اگر موادی روی این سطوح بریزد بهتر از برای تمیز کردن آن از قاشق پلاستیکی استفاده شود. ابتدا با قاشق پلاستیکی ماده را از روی سطح برداشته و سپس با مایع تمیز کننده و دستمال خشک تمیز شود. اگر در مواردی خاک یا گل گلدان از گلدان روی سطوح بریزد بهترین کار این است که اجازه دهید خشک شود و سپس تمیز کنید . همچنین برای از بین بردن لک های روغنی بهترین روش برای تمیز کردن آن  استفاده از مواد لکه زدا می باشد تا اثری از آن روی خود به جا نگذارد. منبع

4.5/5 - (2 امتیاز)

گروه تولید محتوای اسپادمشاهده نوشته ها

گروه تولید محتوای اسپاد از کارشناسان مجرب حوزه تولید محتوا در مورد کفپوش ها و لوازم ورزشی تشکیل شده است.اگر سوالی برایتان پیش آمد، میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و ضمن مشاوره از خدمات و محصولات اسپاد استفاده نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *